Îl aşteptăm pe Moş Nicolae…

          La 6 decembrie, copiii grădiniţei noastre îl sărbătoresc, alături de întreaga creştinătate, pe Sfântul Ierarh Nicolae. Acesta s-a făcut cunoscut de-a lungul timpului, prin faptele sale bune, ajutându-i pe cei mai săraci dintre semenii săi. Datorită minunilor pe care le-a făcut, Sfântul Nicolae este considerat ocrotitorul copiilor, în special al celor săraci, dar şi al marinarilor, al brutarilor.Ziua aceasta este în special o sărbătoare a celor mici, motiv pentru care este numită şi ziua de Moş Nicolae. Povestea darurilor împărţite pe furiş de Moş Nicolae începe cu mii de ani în urmă.

                Tradiţia spune că de atunci şi până azi, în fiecare noapte a Sfântului Nicolae, semenii şi oamenii dragi, în special copiii, primesc daruri de la Moş Nicolae care, spre deosebire de Moş Crăciun, nu se arată niciodată.Sfântul Ierarh Nicolae este şi ocrotitorul grădiniţei noastre fiind prezent în chip nevăzut în fiecare zi în activitatea noastră, dar cel mai aşteptat este în noaptea de 5 spre 6 decembrie când Moşul nevăzut vine la geamuri, vede copiii cuminţi, lăsându-le în ghetuţe dulciuri şi alte daruri. Toţi copiii grădiniţei noastre îl aşteaptă, recită poezii, cântă şi se bucură împreună după ce au confecţionat felicitări şi ghetuţe pentru darurile aşteptate. Pentru munca lor copiii sunt apreciaţi, iar lucrările realizate sunt expuse, în fiecare grupă, pentru ca Moşul să tragă cu ochiul la hărnicia lor. Astfel nimeni nu are emoţii că va primi nuieluşa.

                  Sărbătorim Ziua grădiniţei cu mare bucurie, iar Trăistuţa fermecată se umple iar cu tot ce au realizat copiii în anul ce tocmai se încheie. Ne dorim să se bucure de paginile ei, copii, părinţi, bunici şi toţi ceilalţi care de sărbători şi nu numai, păstrează spiritul copilăriei.Legenda spune că atunci când ninge pe 6 decembrie, Moşul Nicolae îşi scutură barba şi iarna poate să înceapă. Aceasta este ziua în care binele învinge răul, prin credinţă. Vă dorim tuturor cititorilor şi colaboratorilor noştri ca Moşul Nicolae să îndeplinească cele mai tainice dorinţe, să aveţi sărbători vesele şi liniştite, să fiţi generoşi gândindu-vă şi la alţii, iar anul ce vine să vă aducă belşug în case, pace în gânduri şi suflete!

LA MULŢI ANI!                                       Colectivul redacțional                                                               

 

SCRISOARE CĂTRE  PRIETENUL MEU DE LA CREȘĂ         GRUPA  “VOINICEILOR”

Educatoare: Mincu Steliana / Uzunia Maria

Dragul meu prieten,

                    Într-o dimineață de septembrie, sfios, ținându-mă strâns de mâna sigură și  protectoare a mamei, am pășit într-o curte mare unde am întâlnit o mulțime de copii. Unii mai gălăgioși, alții mai plângăcioși. Am zărit o clădire mare, iar mama mi-a spus că aceasta este grădinița mea. Știam de la părinți că aici vin copiii de vărsta mea să învețe multe lucruri interesante, dar nimic mai mult. În sinea mea mă gândeam: Oare de ce trebuie să vin și să stau aproape toată ziua aici, când foarte bine pot sta acasă cu tati sau mami, cu bunul sau buna. Ce, cu ei nu mă jucam și nu învățam o mulțime de lucruri… ?    Doamnele educatoare ne-au invitat în sala de grupă spunându-ne zâmbind: “Bine ați venit, voinicilor!”… şi aşa am devenit “Grupa Voiniceilor”.

                            Pășind sfios în sala de grupă  unii dintre noi am plâns, alţii am început să privim curioși: Ce încăpere mare! Vai ce multe jucării sunt la grădiniţă…chiar și o căsuță pentru păpuși…!Cu emoție le-am oferit doamnelor educatoare primele flori. Am făcut cunoștință cu noii mei colegi și viitorii mei prieteni, iar după plecarea părinților aveam să aflu ce înseamnă de fapt grădinița. Atunci am înțeles că acesta este locul unde împreună, fetițe și băieți formăm o familie și tebuie să ne respectăm și să ne bucurăm în fiecare zi. Fiecare dintre noi învață reguli noi și nimic nu se face la întâmplare :

  • Jucăriile aparțin întregii grupe, iar în joc le folosim împreună;
  • Când am nevoie de ajutor mă adresez politicos colegilor sau adulților din grădiniță;
  • Când sosesc la grădiniță salut copiii și doamnele educatoare, la fel mă comport și seara la plecare;
  • Mă pregătesc pentru masă plecând cu trenulețul spre baie unde îmi spăl bine mâinile;
  • Servesc masa  singur și nu mai aștept să mă hrănească cei mari;
  • Mă încalț tot singur chiar dacă uneori pantofii nu sunt așezați corect;
  • Mă îmbrac uneori cu hainele pe dos, dar important este că o fac singur și nu mai aștept să mă îmbrace cineva.

                         Chiar dacă în primele zile am plâns și am dat din picioare când am intrat pe ușa grădiniței sau am refuzat uneori să mănânc, fiind mereu temător față de regulile, locurile și oamenii necunoscuți, pot spune că acum vin cu plăcere în fiecare zi. Am decoperit că aici  este ca și acasă. În fiecare zi mă simt mai sigur pentru că în timpul Întâlnirii de dimineață ne salutăm voioși,  spunem cum ne simțim și ce am dori să facem la grădiniță.Au trecut primele săptămâni, am început să ne cunoaștem numele, să ne împrietenim, să învăţăm poezii, cântece, care ne-au plăcut mult. Am înțeles că este mult mai bine să te joci cu copiii de vărsta ta jocurile: Cine l-a strigat pe ursuleț, Iepurașii la varză, Ursul doarme, să dansăm și să cântăm în jocuri vesele : Mișcă vântul frunzele, A venit pe dealuri toamna, Alunelul. Din mulțimea de jocuri de construcții știu acum să îmbin piesele în blocuri, case, stradă, trenuleț, coșuri pentru fructe și legume. Știu acum să modelez din plastilină mărgele pentru păpușă, covrigi, morcovi și mere. Am cunoscut formele geometrice pe care am învățat să le grupez după formă, mărime și culoare. Chiar dacă abia învăț acum să folosesc corect creioanele colorate eu am desenat drumul spre grădiniță. Jucându-mă cu degețelele și cu acuarelele pot picta buline pe rochița păpușii, flori, legume și fructe de toamnă.

                 Am fost foarte emoționați, unii chiar am plâns când am făcut cunoștință cu personajele Teatrului de păpuși care au prins viață pe scenă.Într-o zi doamnele educatoare au invitat în sala de grupă un echipaj ce purta uniformă de pompier, care jucându-se cu noi ne-a arătat ce pericole există pentru noi, cei mici atunci când ne jucăm cu focul. În aşteptarea lui Moş Crăciun, în prag de sărbatoare, copiii grupei  noastre au pregătit momente speciale, pentru părinți, pentru Moşul bun, pe care îl așteptăm. Voi fi cuminte și harnic, eu și toți colegii de grupă pentru a-i arăta Moșului că merităm să lase tot sacul cu daruri la grupa Voiniceilor.

                     P.S. Dragă prietene, doresc să știi toate aceste lucruri de la mine Voinicelul și să te simți la fel de bine când vei veni la toamna viitoare în grădinița noastră.

Semneză, al tău prieten,

Voinicelul  din Grupa mică I

 

CE TRĂIESC BOBOCEII  ODATĂ  CU PRIMII PAŞI PE POARTA GRĂDINIŢEI

ÎNŢELEG PĂRINŢII TEMERILE MELE… ? 

                    Primii paşi pe poarta grădiniţei… A fost în ziua cea mai aşteptată şi importantă pentru mine. Aşteptam demult să ajung la jucăriile pe care le-am văzut atunci când am fost, cu mama, pentru prima dată la grădiniţă pentru a vizita minunata sală de grupă şi a le cunoaşte pe doamnele educatoare.

A fost important pentru mine să cunosc și ambientul grădiniţei, să fiu pregătit pentru a face cunoștință şi a relaţiona cu oameni noi. Pentru a deveni motivat să merg cu plăcere la grădi părinţii mei au planificat să facem împreună cumpărăturile necesare, moment ce a fost pentru mine un eveniment special. Tot ei au considerat că este bine să-mi împărtăşească din experienţele cunoscuţilor, ale fraţilor mai mari sau ale unor personaje din poveşti care merg la grădiniţă. În prima zi deşi mi-aş fi dorit ca mama să fie zămbitoare şi calmă, printre lacrimi am văzut că avea emoţii mai mari ca ale mele, având şi ea lacrimi în colţul ochilor. O ştiam un exemplu pentru mine referitor la ceea ce înseamnă reglarea propriilor emoţii… Nu-mi doream ca mama să se simtă vinovată, ori neliniştită ca trebuie să mă lase la grădi. Ea mă iubeşte, ştie că fac primul pas spre evoluţia mea normală, pentru că am crescut şi încet, încet  mă ajută să nu mai fiu nesigur și temător atunci când ne despărţim.

                     Acum când am cunoscut toţi colegii, mi-am făcut chiar prieteni noi, abia aştept să revin în sala de grupă pentru a mă juca împreună cu ei, dar uneori dimineaţa mă răsfăţ, doar aşa ca să văd cum reacţionează mamai sau tati dacă eu plâng puţin. Doar mă aflu la vărsta la care îmi testez limitele, explorez mediul şi reacţiile celor din jur. Atunci mami nu mă ceartă pentru asta şi nici nu face haz de lacrimile mele, ci îmi aduce aminte de situaţiile în care eu am fost curajos, ori discutăm despre cum ar putea înfrunta situaţia personajul preferat de mine. Părinţii mei sunt răbdători cu mine în fiecare zi.Ei au observat că uneori sunt mai obosit ori mai neliniștit pentru că mă aflu în perioada de adaptare la noul program cu rutine noi, cu reguli noi, cu oameni noi. Toate acestea încep să le descopăr acum, să învăţ comportamente noi şi să îmi placă.

Orice început este greu… Mama ştie că la această vărstă, am o capacitate fantastică de adaptare şi ar fi minunat să mă ajute, să mă lase să o descopăr pentru a deveni autonom. Când mă lasă la vestiar zâmbeşte şi mă încurajează. Asta îmi creează o stare de bine… Apoi îmi dă o sărutare şi o îmbrăţişare cu voioşie spunându-mi la revedere. Doamnele educatoare ştiu că jucăria preferată pe care o aduc în fiecare zi cu mine reprezintă apropierea de părinţi şi chiar dacă o sfătuiesc pe mami să plece mai repede, când mie încă nu mi-a trecut plânsul, ştiu că mă iubesc aşa plângăcios cum intru pe uşă. Atunci când eu am fost reţinut, temător ori mi-am făcut mai multe griji decât ceilalţi colegi, în timpul petrecut fără voi, cei dragi de acasă, doamnele educatoare au spus că suferinţa mea se numeşte anxietate de separare. De fiecare dată mă ajută să mă simt în siguranță și aici, în noua mea grupă, iar eu mă integrez în grupul de joacă, încep să socializez cu noii colegi și supărarea îmi trece. Seara când mami sau tati vin să mă ia de la grădi mă încurajează să-mi povestesc experienţele din timpul zilei împărtăşindu-mi şi ei din experienţele trăite peste zi.

                  Dacă eu nu povestesc prea multe mami mă atrage într-un joc cu personajul preferat (jucăria) care merge la grădi şi povesteşte ce face acolo. Eu sunt foarte încântat să ascult şi reacţionez începând să povestesc atribuind personajului din experienţele mele. Am fost foarte fericit atunci când doamnele educatoare şi părinţii mei mi-au lăudat primul desen ce se afla expus în sala de grupă, primele cuvinte pronunţate corect în scurtele versuri şi cântecele învăţate, primul salut -Bună dimineaţa- adresat colegilor când păşesc curajos pe uşa grupei. Acum după ce am făcut primul pas în lumea cea nouă îmi doresc să am experienţe plăcute atât la grădi cât şi acasă, să mă bucur în fiecare zi de aprecierile şi dragostea voastră învăţând împreună acele cuvinte care exprimă trăiri afective pozitive (bucurie, plăcere) pentru a le folosi în mod curent.

 

Cu sinceritate,

Bobocelul de la grupa MICĂ                                                                                                                Prof. Mincu Steliana

 

 GRUPA ALBINUŢELOR

                                                                                                                                 Educ. Iorgu Maria / Prof. Trifanov Ana 

        Pe 17 septembrie 2012, când toamna a deschis porţile Grădiniţei P.P. nr. 12, Tulcea, un număr de 24 de copii înscrişi la Grupa Albinuţelor au părăsit căminul cald al mamei şi au pornit  cu paşi mici, dar grăbiţi spre o nouă etapă din viaţa lor – anii de grădiniţă. Grădiniţa noastră se află pe str. 24 Ianuarie, nr. 2, în municipiul Tulcea, judeţul Tulcea. De asemenea ne puteţi găsi şi pe site-ul http://gradinita12.ro.

    Intrând pe poarta grădiniţei, copiii au admirat aparatele de joc, unii s-au dat în leagăn, apoi au pornit sfioşi spre sala de clasă, ţinându-şi părinţii bine de mână pentru a se simţi în siguranţă. Aici au fost întâmpinaţi de două doamne educatoare drăguţe şi zâmbitoare, dar la fel de emoţionate ca şi ei. O parte din copii au păşit în sala de grupă cu zâmbetul pe buze, dornici să exploreze o lume nouă pentru ei. S-au jucat cu toate jucăriile preferate de pe rafturi şi ,,au citit” cărţile găsite în biblioteca grupei. Însă, unii dintre ei au plâns, despărţindu-se foarte greu de mămicile lor. Pentru a crea o atmosferă plăcută şi relaxantă le-am cântat câteva cântecele, ne-am jucat cu ei ,,De-a familia”, i-am ajutat să-şi şteargă năsucul. Pentru a nu simţi lipsa mamei i-am ajutat să mănânce şi să se dezbrace la dormitor.

               A trecut şi prima zi de grădinită ! În primele două săptămâni, am început să ne împrietenim, să ne jucăm împreună, să învăţăm poezii, cântece, care ne-au plăcut mult. Au înţeles că trebuie să respecte regulile grupei şi au descoperit că se pot juca pe centre de interes. Acum, copiii de la ,,Grupa Albinuţelor”, vin la grădiniţă fericiţi şi cu multă plăcere deoarece ştiu că în fiecare zi au posibilitatea să înveţe lucruri frumoase şi interesante. În proiectul tematic « Eu sunt unic «  Albinuţele au au avut posibiliatea să descopere cum să socializeze prin intermediul jocurilor desfăşurate în grădiniţă. De asemenea, au descoperit cele patru simţuri – simţul olfactiv, gustativ, vizual şi auditiv, prin cântecul »Chipul meu ». A sosit anotimpul toamna! Preşcolarii pot percepe schimbările din natură prin plimbări, convorbiri, activităţi practice şi artistico-plastică. De aceea, am organizat o plimbare prin Piaţa Sfântul Gheorghe şi prin parcul din apropiere, pentru a le oferi posibilitatea copiilor de a observa florile, fructele şi legumele de toamnă. Au putut observa cum îngălbenesc frunzele în copaci, cum a trebuit să ne îmbrăcăm în hăinuţe groase, ca să putem ieşi în parc.

                  A doua zi, am decupat diferite forme de frunze, pe care copiii le-au colorat în culorile observate de ei în parc. Copiii au colorat fructe şi legume,au răsfoit cărţi în care au putut observa aspecte ale anotimpului  toamna. Au preparat salată de fructe, dar şi de legume. Am început să învăţăm cântece şi poezii despre toamnă, pe care le-am spus ursuleţului, pentru că el se pregăteşte de hibernare şi „n-o să  mai ştie” ce fac copiii la grădiniţă! ,,Ce multe am învăţat deja despre anotimpul toamna !” În cadrul proiectului derulat în parteneriat cu Muzeul Delta Dunării am vizitat şi acvariul, unde am descoperit o mulţime de peşti. Dar se apropie sărbătorile de iarnă! Vine Moş Nicolae şi Moş Crăciun! Noi, copiii de la grupa mică II, promitem să fim cuminţi şi ascultători. De aceea, am pregătit, cu mic, cu mare, un spectacol minunat compus din cântece, poezii şi un dans minunat.

 

,,Să ne aduceţi multe cadouri şi jucării!”

              Moş Crăciun 

Bradul nostru este gata,

L-am împodobit frumos

Cu bomboane, ciocolată,

Cu ursuleţi şi un robot.

Moş Crăciun cu barbă albă,

Ca să împartă daruri multe,

O să vină pe la noi.

La copiii cuminţei.

Cei cuminţi şi buni la suflet

Iar cei răi şi vorbăreţiVor primi în dar ce vor.

Vor primi în dar un băţ.

 

 

Educatoare: Iorgu Maria

 

Grupa mijlocie I  “Iepuraşii isteţi”

Educ.: Iliescu Dumitra / Berechet Ecaterina        

Scrisoare către Moş Nicolae

Dragă Moş Nicolae,

     Noi suntem 24 de „iepuraşi isteţi” care te roagă să vii pe la noi să ne pui în ghetuţe dulciuri şi jucării „că-s îndrăgite de copii”, pentru că avem multe motive să ţi le cerem…….

          În primul rând, am crescut mai mari, suntem mai ascultători, colorăm frumos, ne jucăm împreună, mâncăm tot din farfurie, dormim bine şi suntem foarte „isteţi”.

               Niciun „iepuraş” nu mai plânge după „mami” şi niciunul nu mai aşteaptă să vină cineva să-i strângă jucăriile sau hăinuţele…. Am învăţat multe lucruri despre: corpul omenesc, anotimpuri, plante, animale; ştim să număram până la 3, grupăm obiecte, le comparam după mărime, lungime, grosime, recunoaştem figurile geometrice.

              Ştim să pictăm frumos, modelăm îngrijit, rupem şi mototolim hârtie şi ansamblăm diferite materiale pentru a realiza tablouri frumoase ce ne înveselesc clasa. Facem mişcare, dansăm la orele de dans însoţiţi de domnul profesor Cristi, pentru a creşte frumos şi a fi sănătoşi. Ştim să vorbim în propoziţii, am învăţat multe poezii, ne place să povestim basmele vârstei şi chiar conversăm în limba engleză susţinuţi de doamna profesor Mădălina.

             Am învăţat multe reguli de comportare civilizată şi le respectăm în fiecare zi. În sprijinul nostru a venit opţionalul „Micul Cetăţean” desfăşurat cu doamnele educatoare. Anul acesta vrem să  povestim mai mult, de aceea desfăşurăm opţionalul: „În lumea basmului”. Am fost „iepuraşi” activi şi în cadrul parteneriatului cu clubul de joacă „Nemo-Land” unde am avut ca temă „Basmul, formator de atitudini pozitive”. Anul acesta ne continuăm activitatea cu jocuri frumoase selectate în tematica : „Jocul, mijloc de relaxare”.

                Am avut un parteneriat şi cu Muzeul de Etnografie  şi Artă Populară şi am obţinut premiul I cu o lucrare colectivă la concursul internaţional „ Paştele, în ochii copiilor”.Anul acesta avem un parteneriat cu Centrul Eco-Muzeal „Delta Dunării’ având ca tematică „Natura, prietena mea” şi de abia aşteptăm să-l vizităm şi să aflăm lucruri noi despre Delta Dunării. Noi iubim natura şi am desfasurat actiuni de plantare de răsaduri şi îngrijirea spatiului verde în jurul gradinitei şi promitem că anul acesta vom face mai mult. În cadrul parteneriatului cu Şcoala Nr 14 Tulcea, care ne-a propus participarea la un concurs naţional „Delta Dunării, paradisul florii şi faunei”, am obţinut locurile I şi II cu lucrări colective  ( activităţi practice). Şi în cadrul grădiniţei am obţinut multe premii la concursul local „Sfintele sărbători de Paşti „ cu lucrări de desen, pictură şi colaje.

             Anul acesta ne-am înscris la concursul naţional de cultură generală „Voinicelul’ unde am obţinut 6 premii I, 13 premii II, o menţiune şi un premiu III. Participăm şi anul acesta la programul naţional „ Să citim pentru mileniul III” cu ajutorul parinţilor  achiziţionând revistele Pipo şi lucrând fişele propuse de acestea şi îmbogăţindu-ne cunoştinţele. Multe lucruri utile şi frumoase am căpătat şi în timpul programului „ Şcoala Altfel” când am vizitat Biserica Sf Gheorghe, Muzeul de Arta Populară, sau   am   urmărit spectacole de teatru organizate de trupa „Leo” din Constanţa sau „Dinamic” din Bucureşti. Am fost învăţaţi cum să reacţionăm în situaţii de urgenţă de către un grup de la I.S.U. Delta prin acţiuni practice de simulare a unor situaţii. Ne-am petrecut momente frumoase împreună cu părinţii în cadrul serbărilor şcolare: „Iată, vine Moş Crăciun”, „ Vine vacanţa mare”, dar şi în cadrul aniversărilor colegilor noştri, a Zilei Grădiniţei şi  a Zilei copilului. Am desfăşurat jocuri distractive care au reuşit să ne apropie mai mult, să fim buni colegi, precum „ Ne legănăm pe carte” sau „ Caută bomboana ta”, jocuri care au fost filmate şi prezentate în cadrul Cercului pedagogic având ca tema „ Disciplinarea pozitivă”.Şi pentru că vrem să-ţi arătăm Moş Nicolae că şi noi suntem darnici şi buni ca tine, dorim să desfăşurăm activităţi caritabile  cu copiii de la Centrul de copii Cocorii I şi II, chiar poate de acum, cu prilejul sărbătorilor de iarna.  Iată, câte motive ţi-am dat, Moş Nicolae să vii pe la noi şi să ne umpli ghetuţele!

          Îţi multumim că ai venit şi anii trecuţi chiar dacă nu am făcut mereu fapte bune. Şi vrem să multumim şi parinţilor şi doamnelor educatoare, îngrijitoare, bucătărese, doamnei asistente, doamnei logoped, doamnei administrator  pentru că sunt mereu alături de noi şi ne  sprijină în tot ce facem.

 Te aşteptăm cu drag, Moş Nicolae!                                                              Grupa „Iepuraşilor isteţi”

 

    Urare

Lui Moş Nicolae

Cel bun în fapte,

Ce vine-n odaie

La miez de noapte,

Îi dorim sănătate

Şi vioiciune,

Să poată să facă,

Doar fapte bune.

La fel ca şi el, noi ne dorim,

Pe toata lumea să-nveselim.

La ceas de sărbătoare, urăm tuturor:

La mulţi ani” cu sănătate şi spor!                                                   Educatoare Iliescu Dumitra

 

GRUPA FLUTURAŞILOR

                   Prof. PETRICHEI  LILIANA  / Educ. BUMBAC STELUȚA

                O ZI ÎN GRĂDINIȚĂ

         Grădiniţa…un loc minunat pentru copii. Ce e mai frumos decât să vii dimineaţa într-un loc cald si primitor? Te desparţi cu greu de părinţi, dar când vezi locul în care ai ajuns,despărţirea este mai uşoară.   Eşti primit cu căldură de colegii tăi într- o sală de grupă plină de jucării,jocuri,cărţi și alte lucruri minunate. Îţi surâde o zi plină de bucurii.  Am intrat în lumea copilăriei de la grupa mijlocie nr 2. Aici copiii au o lume aparte.Această grupă are continuitate si  de-a lungul acestui timp s-au legat adevărate prietenii  aici.

       Activităţile desfăşurate sunt diverse, antrenante și răspund atât curiozităţii copiilor, cât și necesităţilor lor. Fiecare copil are un loc, un centru preferat în care îi place să se joace.Le place să asculte poveşti, să cânte, dar să şi deseneze sau să construiască. Sunt extrem de mândri când vin părinţii lor şi le arată lucrările terminate in ziua respectivă.   În fiecare zi de vineri părinţii ştiu care va fi tema pentru săptămâna  următoare. Bucuria copiilor este să aducă diverse materiale, adecvate temei,  pentru a îmbogăţi centrul tematic.  Părinţii acestei grupe sunt foarte implicaţi în tot procesul instructiv-educativ desfăşurat aici. Unii creează materiale      didactice, cum ar fi compunerea unor poezii, confecţionarea unor planşe si nu numai. O altă bucurie a copiilor este atunci când merg în vizite: la muzeu,la Clubul “Nemo Land”,la Teatrul “Jean-Bart”,în parc sau când participă la concursuri.

       Pot fi “voinicei” sau “piticoţi”…important e să participi şi să incerci să arăţi cât de multe ştii.   Bineînțeles că primim și vizite, care ne bucură și ne ajută să învăţăm multe lucruri interesante.  Să nu uităm să ne sărbătorim colegii! Zilele de naştere ale copiilor, sărbatorite în sală de grupă sunt adevărate explozii de bucurie ale acestora, mai ales că această bucurie implică tort, cântece, dans, jocuri şi voie bună!   Dar  urmează  un alt moment important al zilei:servirea mesei. Copiii  se pregătesc cu plăcere să servească masa,dar nu inainte de a se spăla pe maini. Sala de mese îi aşteaptă cu diverse arome de mâncare.Şi credeţi-ne că nicăieri nu există o mâncare mai delicioasă ca la grădiniță! Cel puțin asta spun copiii.

       Si după ce ne-am jucat,am mâncat,este vremea să poposim şi în lumea viselor.Cu jucaria preferată, pe perna preferată, cu un bun prieten alături, usor, usor, pătrundem pe tărâmul viselor. Uneori înainte de somn copiii ascultă cu plăcere poveşti sau cantece de leagăn. Dar ziua nu s-a terminat. Dupa somn, activitatea continuă….     Si uite aşa, a mai  trecut o zi din grădiniţă . O zi frumoasă, de  neuitat,din care am mai invăţat ceva şi în care ne-am împrietenit mai mult!

            Mic şi voinic

                  Acest proiect promovează consumul de pește în rândul preșcolarilor. Cum l-am implementat la grupa noastră?….aflați acum. Am început prin realizarea temei ”Peștii” la Muzeul ”Delta Dunării” în cadrul parteneriatului, pe 13.11.2012.  Aici, ”fluturașii” Grupei mijlocii II, alături de domnișoara educatoare Bumbac Steluța și doamna Petrichei Liliana, îndrumați de doamna muzeograf Mariana Cuzic, au făcut cunoștință cu viețuitoarele din lumea fascinantă a apelor. Copiii au manifestat un interes deosebit pentru această temă. Fiind foarte curioși, s-au așezat pe locurile pregătite, au descoperit multe specii de pești cu ajutorul filmului didactic, au aflat cu ce se hrănesc, cum respiră, cum înnoată, cu ce au corpul acoperit. Mai târziu, au colorat peștișorii din fișele primite și au lipit solzii pe corpul acestora În final, s-au străduit să învețe cântecul ”În Deltă”:

”E frumos să mergi în Deltă / E frumos,

 E frumos să prinzi și pește / E frumos,

 De luni, marți, miercuri, joi, vineri, sâmbătă,

    Dar, mai ales duminică / E frumos!”

                  Interpretând acest cântec, în pași de dans, preșcolarii au privit cu multă curiozitate acvariile unde se aflau exemplarele de morun, nisetru, cegă, păstrugă – specii deosebit de rare care trăiesc în fluviul Dunărea, dar și peștii răpitori, ”lupi”- știuca, șalăul-, pești de carne albă. Cu acest prilej, copiii și-au însușit ”direct de la sursă”, noțiunea de ”răpitor”.  Nu au fost marginalizate nici acvariile cu pești exotici.

                 Coloritul lor deosebit, forma atractivă, agilitatea, i-au extaziat pe toți cei mici. Cel mai admirat a fost peștișorul Nemo, pe care, copiii, au ținut în mod deosebit să-l salute, mai ales că urmau să urce în microbuzul care-i ducea în locul lor de joacă preferat, Clubul ”Nemo Land”, unde în cadrul parteneriatului ”Basmul”, am realizat tema ”Pescarul și peștișorul de aur”.

                  În prezent construim împreună, copii și adulți, proiectul ”Mic și voinic”, îndemnându-i pe toți copiii să consume pește, dar….cu mare atenție: să aleagă bine oasele…..

                  Preșcolarii sunt nerăbdători să afle în fiecare zi noutăți despre acest proiect: cum se pescuiește peștele, unde se vinde, în ce condiții se păstrează, cum se prepară, cum se consumă, dar mai ales pentru ce trebuie ei să îl consume. Toți s-au amuzat când au jucat jocul  ”Peștele în lingură”, când au colorat fișe pe această temă, s-au simțit valorizați să se pozeze lângă panoul  ”Mic și voinic”.

                În derularea proiectului, am aflat de la copii că unii mănâncă cu plăcere crochete din pește. Noi, adulții, preferăm peștele proaspăt.

        –  Dumneavoastră, dragi părinți, ce părere aveți?.. Să-l rugăm pe Moș Nicolae să ne aducă în ghete câte un peștișor de aur sau proaspăt? …..

Părerea părinților contează!

Credem că este foarte important: SĂ NE HRĂNIM COPIII SĂNĂTOS!

        Vreau să cresc sănătos! – Să descoperim împreună izvoarele sănătăţii noastre!

           Așa se intitulează proiectul educațional inițiat în octombrie 2011 la Grupa mică II, ”Fluturașii”, pe o perioadă de patru ani de doamna profesor, Petrichei Liliana, în colaborare cu doamna Rotaru Florentina, părinții și întreg colectivul de cadre didactice din Grădiniță.

            Urmărind firul acestui proiect, este important să consemnăm următoarele acțiuni din calendar:

-          octombrie 2011- Formarea echipei (copii, părinți, cadre didactice, cadre medicale), popularizarea proiectului, chestionare pentru părinți referitoare la alimentația sănătoasă a copiilor.

-          noiembrie 2011- ”Eu și grădinița mea curată!”, din această acțiune copiii au învățat cum să se îngrijască singuri și cum să păstreze curățenia în sala de grupă.

-          decembrie- ”Am pornit la colindat!”.

-          ianuarie- copiii au vizionat filmul didactic ”Singurel mă îngrijesc!”

-          februarie- ”Să mâncăm sănătos!”- vizionare DVD,

-          martie- copiii confecționează mărțișoare și felicitări .

-aprilie- Vizită la farmacia” Bio Farm”, str. Babadag, prezentare de către doamna farmacistă Ștefanov Bianca.

-          mai- ”Sănătate de la natură!”, preșcolarii plantează și îngrijesc florile pentru a beneficia de mai mult aer curat.

-          1 Iunie- Colectare de PET-uri, acțiune în colaborare cu părinții inițiată de Muzeul ”Delta Dunării” în colaborare cu CIEMD și Primăria Tulcea.

           Dovada efectuării acestor acțiuni o fac pozele alăturate.

             Să avem sărbători fericite, iar Sfântul Nicolae și Moș Crăciun să ne aducă multă sănătate și acțiuni frumoase, să ne putem mândri cu ai noștri copii.

                                                                                                  Institutor: Rotaru Florentina

            Profesor: Petrichei Liliana

Rica, veverița mofturoasă

           Este iarnă. Zăpada albă, pufoasă, sclipitoare, acoperă casele, blocurile, pădurile, tot pământul. A încetat să mai ningă. Vremea s-a făcut tocmai bună de săniuș. Este dimineață. Rica este o veveriță de 3 ani frumoasă și deșteaptă. Ea locuiește la bloc. Se uită pe fereastră și vede iepurașii-copii care se dau cu săniuța pe derdelușul de lângă apartamentul ei. Vrea să iasă și ea imediat cu sania, dar mama îi spune că trebuie mai întâi să se spele pe mâini, pe dinți, să se îmbrace și să mănânce. Rica nu ascultă, ia sania, o trântește de ușă și fuge în pijamale la săniuș fără voia mamei ei. Pe hol, ea strigă:

-          Vreau să mă dau cu sania acum, nu vreau să mănânc  și să mă îmbrac.

Degeaba o roagă mama să nu plece afară dezbrăcată, Rica nici nu vrea  să audă. Trântește ușa și pleacă.

La derdeluș, iepurașii îmbrăcați cu haine groase ( căciuli, fulare, mănuși ), aveau cizme  sau bocanci în picioare și chiuiau veseli de bucurie pentru că făceau întrecere cu săniile.

Rica nu reușea să se dea cu sania ei. Papucii îi alunecau, iar pijamaua subțire, făcea să treacă gerul prin ea. Tremura de-i  clănțăneau dinții de frig… Supărată, cu lacrimile șiroindu-i pe obraz, Rica s-a întors în casă înghețată de frig. Mama, supărată,  nici nu dorea să vorbească cu ea….

ÎNTREBĂRI:

-          S-a  dat Rica cu sania?

-          De ce era mama ei supărată?

-          Ce ar fi trebuit să facă Rica înainte de a merge la derdeluș?

-          Credeți că ar fi putut să meargă și mama ei cu ea la săniuș?

-          Ce s-ar putea întâmpla cu Rica în următoarele zile?

Din această povestire creată de doamna profesor Petrichei Liliana, în cadrul proiectului ”Vreau să cresc sănătos!..”, copiii grupei mici, au învățat:

-          Să mențină curățenia propriului corp pentru a fi sănătos;

-          Să nu mai facă mofturi la mâncare, îmbrăcat, spălat;

-          Să asculte de părinți pentru că aceștia știu mai bine să-i ferească de boli.

 

Vă salută grupa Mare I!

 Educatoare:Gănescu Cecilia / Gemil Alev

            Copiii vin pe lume curaţi şi puri ca nişte îngeri. Şi,  în mare parte, de noi , părinţii lor, educatorii lor, depinde felul în care se vor forma ca oameni, ca specialiştii de mâine, de-a lungul timpului… Atfel spus, oricât ni s-ar părea de greu de crezut sau de recunoscut, nisipul din clepsidra timpului se scurge nesperat de repede.

          Nici nu am observat când am trecut de la grupa „piticilor” la grupa „cea mai mare” din grădiniţă unii dintre noi serbând cea de-a 5-a sau a 6-a aniversare alături de doamnele educatoare Gănescu Cecilia şi Gemil Alev, care ne vor instrui şi educa cu dragoste şi tandreţe în anul şcolar 2012-2013.

          Am prins curaj şi încredere în noi, s-au format şi consolidat prietenii şi suntem foarte grijulii unii cu alţii, ne respectăm şi încercăm să fim mai politicoşi şi protectori cu colegele noaste, pe care, câteodată, din prea multă „sârguinţă” le mai necăjim.

            Ne ajutăm, ne încurajăm, astfel că, buchetul de flori, numit grupa mare I anul trecut,  la “Concursul international Europreşcolarul”, ediţia noiembrie 2011, din 24 de flori, 18 flori au luat locul I. La concursul pe unitate “Sfintele sărbători de Paşti” au obţinut premiul I florile :Ichimescu George, Paraipan Cristian, ,Romanescu Rareş, Bulboacă Sara,  Mocanu Ioana,  Lisavencu Adriela, Holostencu Alexa, Martin Matei, Ciortan George,  Premiul al-II-lea- Nane Sofia, Premiul  al-III-lea Lesnic Robert.

Am participat în cadrul parteneriatului cu CIEMD  la expoziţii organizate cu prilejul sărbătorilor de iarnă şi de primăvară.

Profitând de parteneriatul cu  Nemo Land ne-am perfecţionat abilităţile fizice, dragostea pentru jocurile cu jucării performante şi ne-am saturat dorinţa de cunoaştere prin doferite materiale informative. Considerând că doar prin joc învăţăm să devenim oameni mari, am continuat şi în acest an parteneriatul.

           Deoarece am pornit de la premiza că grupa mare I este la vârsta întrebărilor, curiozităţilor şi a dorinţelor de cunoaştere, în acest an am iniţiat Parteneriat educaţional cu Centrul Muzeal Ecoturistic Delta Dunării pentru a îmbogăţi copiilor cunoştinţele despre viaţa marină, a florei şi faunei din Delta Dunării.

            În cadrul săptămânii tematice “ Toamna şi bogăţiile ei” , grupa noastră a prezentat cu succes în cadrul Cercului Pedagogic pe judeţ  cu tema   „ADP-urile în grădiniţă”  o tranziţie print-un joc cu text şi cânt “ Toamna ”. În cadrul Comisiei Metodice din Grădiniţă, copiii au susţinut o activitate integrată, unde au fost apreciaţi pentru cunoştinţele lor, şi pentru spiritul de echipă.

           Deoarece muzica şi dansul sunt activităţi pe care toţi copiii grupei le îndrăgesc, ajutându-i la dezvoltarea simţului ritmic, la exprimarea sentimentelor şi pentru relaxare, am încheiat un protocol de parteneriat cu Asociaţia Culturală Aegyssus 2000, în cadrul căruia copiii vor învăţa dansuri pe care le vom prezenta cu diferite ocazii.

               Pe această cale aducem mulţumirile noastre colectivului de părinţi care, ne-au înţeles, ne-au susţinut şi ne-au sponsorizat în diverse ocazii. Avem speranţa că împreună vom reuşi în proiectele propuse!

LA MULŢI ANI 2013 VĂ UREAZĂ GRUPA MARE I ŞI EDUCATOARELE!

GRUPA PITICILOR VESELI      

Prof. Nichitov Cornelia /  Prof. Popovici Carmen

 

            În acest an şcolar, 2012-2013 suntem 22 de pitici veseli. Cei mai mari dintre pitici au plecat la clasa pregătitoare, dar avem colegi  noi,  la fel de veseli şi de jucăuşi ca noi, pe care i-am primit cu drag şi cu care ne-am împrietenit încă din primele zile. Venim cu drag la grădiniță și suntem  dornici să învăţăm cât mai mult.

          Activităţile extracurriculare le desfăşurăm cu sprijinul părinţilor, şi le mulţumim că ne sunt alături. Muzica şi dansul sunt activităţi iubite de copii, şi care îi ajută să se dezvolte armonios. Astfel anul acesta învăţăm să dansăm pe toate ritmurile.

            Suntem „ echipa verde” care reprezinta Gradiniţa la concursul naţional „Şcoli pentru un viitor verde- Edupet 2012”. Concursul este lecţia eco pentru conştientizarea problemelor de mediu generate de deşeurile din plastic (ambalaje tip PET) şi educarea copiilor în spiritul unui comportament prietenos faţă de mediu. Astfel, adunăm pet-uri, le compactăm şi predăm pet-urile semireciclate la centre locale de colectare, în vederea introducerii lor în circuitul de reciclare.  Vacanța a fost un bun prilej de a le arăta și colegilor de grădiniță care e misiunea noastră.

          Încă de la prima şedinţă, părinţii au fost informaţi despre acest concurs şi au avut ocazia de a observa cum folosim  aparatul TEPET, aparat de compactare la cald a recipientelor pet.
Ambalajele PET, ca toate materialele plastice, nu sunt biodegradabile. Ele  rezistă sute de ani şi agresează natura poluând spaţiile publice, pădurile, râurile. Trebuie să conştientizăm impactul negativ pe care le au pet-urile asupra calităţii mediului şi să profităm de singura lor calitate, şi anume că pot fi reciclate.

          Noi, echipa verde, va rugăm să fiţi prietenoşi cu natura!

         Din dorinţa de a forma copiilor noştri o gândire şi un comportament ecologic, am încheiat un parteneriat educaţional „Natura -prietena mea”cu Centrul Muzeal Eco Turistic Delta Dunării ICEM Tulcea. În cadrul

parteneriatului am desfăşurat în cadrul muzeului o activitate practică cu tema

„Peşti din Delta Dunării”. În semestrul al doilea vom merge din nou, fiind planificată tema  „Plantele medicinale- un strop de sănătate”.

 Sperăm să fiţi mândrii de noi!

  Facem lucruri mari, dar tot copii suntem şi iubim joaca. Ne jucăm şi la grădiniţă, dar locul nostru preferat este  „Clubul veseliei”. Acolo este amenajat pe gustul nostru şi ne putem juca la libera alegere, jocuri de rol, jocuri de masă, jocuri de construcţii şi mai ales jocuri de mişcare.

 

                  SCRISOARE DE LA MOŞ CRĂCIUN

   

                                           DRAGII MOSULUI,

                   DOAMNELE EDUCATOARE MI-AU TRANSMIS CĂ ANUL ACESTA AŢI FOST ASCULTĂTORI. CRĂCIUNUL ESTE APROAPE IAR EU ÎMI VERIFIC LISTA CU COPIII CUMINŢI.

         ANUL ACESTA SACUL MEU ESTE PLIN CU JUCĂRII ŞI TOT FELUL DE SURPRIZE. BINEÎNȚELES CĂ AM ȘI CADOURI PENTRU VOI.

      SUNT SIGUR CĂ VĂ ASCULTAȚI PĂRINȚII ȘI PE DOAMNELE EDUCATOARE, CĂ VĂ PURTAȚI FRUMOS LA GRĂDINIȚĂ, CĂ MÂNCAȚI TOT LA MASĂ.

   DAR ÎNCĂ NU ȘTIU DACĂ VOI VENI…..

AȘTEPT SĂ MĂ CONVINGEȚI CĂ MERITAȚI SĂ VIN !

                                                           Cu drag,  MOȘ CRĂCIUN

 VINE IAR MOŞ CRĂCIUN

            Să recunoaştem un lucru: în timpul verii îl cam uităm pe Moş Crăciun. Însă la începutul iernii, când roadele căptuşesc hambarele, când păsările călătoare au plecat şi porneşte ninsoarea viscolită, simţim cu toţii, copii si vârstnici, apropierea sărbătorilor de iarnă. Se aud, în decembrie, bice şi pocnitori, prin sate şi cartiere orăşeneşti, apărând pretutindeni, prin vitrine, chipul simpatic al bătrânului harnic, cu mustăţi şi barbă albă. E semn că vine iaraşi Moş Crăciun, ca-n fiecare an!

Românii îl numesc astfel. Personajul acesta generos, care împarte daruri copiilor, e cunoscut la nenumărate popoare sub diverse nume: Santa Claus, Father Christmas, Pere Noel ş.a.m.d. însa în toată lumea are aceeaşi înfăţişare pitorească: un bunic rotofei, cu obraji rumeni şi barba albă, îmbrăcat veşnic într-o mantie roşie tivită cu alb. Dumnealui duce un sac doldora de cadouri, pe care îl aşează lângă bradul împodobit. Moşneagul e vesel, vorbeşte cu cei mici şi împarte o mulţime de daruri din sacul său miraculos, parcă fără fund.

Dar unde locuieşte Moş Crăciun?

Fiecare dintre noi ştie ca Moş Crăciun locuieşte în Laponia, aproape de Polul Nord. De aici el îşi ia zborul în fiecare iarnă în sania trasă de reni, îndreptându-se către copiii care i-au scris în timpul anului pe adresa lui din localitatea Napapirii, aflată în pădurea din apropierea oraşului Rovaniemi din Finlanda. Dar până să-şi ia sacul cu daruri în spinare, Moş Crăciun are obiceiul de a-şi aştepta oaspeţii în propria casă, construită din lemn de brad, plină de cărţi cu poveşti pentru copii. Deşi nu are „decât” 384 de ani, Moşul „cu plete dalbe”este încă voinic şi în putere ca să încarce cât mai multe daruri în sania lui fermecată. Pentru aceasta, Moş Crăciun dă o fugă până la marele depozit de jucării care se află într-un loc ascuns şi plin de taine pe care i l-a lăsat moştenire tatăl său, primul Moş Crăciun. Aici, ajutat de spiriduşi şi de zânele bune, Moşul alege fiecare dar pentru copiii care i-au scris, profitând de ziua polară, care ţine decât patru ore şi jumătate, de la 10 la 14,30.   Apoi dă o raită şi pe la reni, să vadă dacă au mâncare de ajuns şi apă, după care se retrage la gura sobei, să citească ultimele mesaje primite de la copii. Se ştie, de asemenea, că toţi copiii cuminţi primesc darurile preferate în seara de Ajun. La ceas de seară, îmbujoraţi de emoţia revederii, prichindeii aşteaptă lângă bradul frumos împodobit, momentul în care Moşul cel drag le va asculta cântecele şi poeziile.

Pentru copiii care doresc să îi scrie, adresa este: Moş Crăciun, Ravaniemi, Finlanda.

   GRUPA MARE II  VĂ UREAZĂ UN AN NOU PLIN DE BUCURII ȘI REALIZĂRI FRUMOASE!

 

PAGINA GOSPODINELOR

 

În pagina de bucate,

Veți gusta pe săturate

Deserturi cu vitamine,

Gătite de gospodine,

Fetițe mari sau mai mici

Ce gătesc pentru pitici.

Gata, știu, nu mai e chip

Să fac torturi din nisip!

Toamna cu fructe mă joc

Prăjitură învăț să coc:

PRAJITURĂ CU MERE SI NUCI

TAI CUBURI TREI, PATRU MERE

LE AMESTECI CU PLĂCERE

CU O CANĂ DE NUCI TOCATE,

LE ÎNCORPOREZI PE TOATE,

ÎNTR-UN ALUAT DE TORT:

DIN TREI OUĂ, PRAF DE COPT,

FĂINĂ VREO DOUĂ SUTE,

ULEI ȘASE LINGURI…UITE,

ZAHAR DOUĂ SUTE CINCIZECI,

SCOTIȘOARĂ… ȘI-AMESTECI.

   COCI ÎN CUPTOR, TAI PĂTRATE

ȘI MĂNÂNCI PE SĂTURATE.

 

Pagină realizată de prof. Mincu Steliana

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>