Să ne prezentăm:
Sărbătoarea Sfântului Ierarh Nicolae aduce atmosfera de sărbătoare şi bucurie a iernii… Ne este dor de Moş Nicolae, de emoţia teribilă cu care ne pregăteam ghetuţele lângă intrare, de somnul cu emoţii şi gustul dulce al dorinţelor secrete din noaptea de dinaintea sosirii miraculoase a Sfântului, ori a dimineţii în care ne trezeam întrebându-ne dacă moşul ne-a adus dulciuri sau doar o nuieluşă. Retrăim această bucurie în fiecare an pe 6 decembrie, când sărbătorim Ziua grădiniţei, alături de cei mici şi noi cei mari redevenim pentru o zi copii trăind cu adevarat Sărbătoarea lui Moş Nicolae. Niciodată seara nu e mai frumoasă ca atunci când îl aşteptăm, alături de copiii veseli şi nerăbdători pe moşul nevăzut. Ochii lor sunt mai plini de speranţă ca niciodată. Oare am fost cuminţi ca să-l aşteptăm pe Moş?… E limpede că fără candoare şi fără suflet de copil, nu poţi simţi mirajul acestei sărbători.
Încercăm să îi scriem moşului despre tot ceea ce am realizat întregul an, că am reuşit să fim buni şi darnici aşa cum el ne-a învăţat. Într-adevăr a fost un an cu foarte multă muncă, implicare, cu foarte multe dorinţe, dar şi cu extrem de multe realizări, oportunităţi, oameni noi care alături de prietenii vechi, au vrut să ni se alăture. Şi noi am fost alături de copiii Centrului de plasament Speranţa –Tulcea, pentru care copiii grupei mari au pregătit felicitări, daruri şi au cântat împreună colinde în Ajunul Crăciunului. Grupele pregătitoare au pregătit surprize pentru copiii din Căsuţa tip familial Cocorii I şi Cocorii II, cu prilejul Sărbătorilor de iarnă, începând cu Sărbătoarea Sfântului Ierarh Nicolae şi al Sărbătorilor pascale. Împreună au susţinut momente artistice şi au schimbat lucrările preferate confecţionate . Ce să mai!… Sigur este loc de mai bine, dar promitem că ne vom strădui în anul ce va urma. Cu lumina sărbătorilor în suflet, încheiem acest an sperând din toată inima ca anul ce vine să ne găsească pe toţi mai prosperi, mai sănătoşi, mai buni…Vă doresc şi dumneavoastră cititorilor şi colaboratorilor noştri să vă bucuraţi de sărbătorile sfinte, să fiţi sănătoşi şi să ne vedem împliniţi la anul. Sărbători fericite!La multi ani!
Prof. Mincu Steliana
GRUPA VOINICEILOR
ÎN AŞTEAPTAREA LUI MOŞ NICOLAE…
Prima adiere de vânt şi răcoarea zilelor de septembrie a adus şi murmurul permanent în grădiniţa noastră. Era începutul unui nou an şcolar şi odată cu el, pentru noi cei mai mari preşcolari din grădiniţa a însemnat frecventarea grupei pregătitoare. Revederea a fost pe cât de gălăgioasă pe atât de plăcută. În sala de grupă ne-am regăsit jucăriile, jocurile multicolore şi toate celelalte obiecte dragi nouă. Cu fiecare zi am început să ne reamintim de activităţile noastre care ne făceau mare plăcere. Aşa se face că în unele zile suntem nerăbdători să cercetăm lumea înconjurătoare căci numai astfel putem învăţa şi cunoaste cât mai multe. Dar că aceste activităţi să fie cât mai interesante doamnele educatoare ne-au dus la plimbare pentru a observa oraşul şi multe alte obiective importante.În plimbările noastre am fost şi în vizită la Centrul Ecoturistic Delta Dunării unde am avut ocazia să ne îmbogăţim cunoştinţele despre păsările din deltă şi ne-am bucurat de ambientul deosebit al acvariului, unde am putut observa şi admira o varietate de specii de peşti. Vizita noastră este una din acţiunile ce se vor desfaşura cu Centrul Ecoturistic Delta Dunării în urma acordului de parteneriat încheiat cu aceasta instituţie. Aceasta ne-a reamintit că la grupa mare am desfaşurat lunar activităţi interesante la ARBDD Tulcea, unde am descoperit mirifica lume a Deltei Dunării. Acţiunile au făcut parte din Proiectul educaţional demarat pe parcursul grupei mari şi finalizat cu obţinerea premiului special pentru lucrările realizate în cadrul activităţilor de evaluare a Proiectului.
Colaborarea permanentă cu ISU Delta Tulcea ne-a dat posibilitatea să participăm la acţiunea de evacuare în caz de cutremur. Sub îndrumarea directa a doamnelor educatoare şi a pompierilor am învăţat care trebuie să fie atitudinea nostră în astfel de situaţii şi cât de importante sunt aceste acţiuni .
În zilele mohorâte, când nu ne-am putut juca afară ne-am amintit de plăcerea de a ne exprima pictând şi am început a zugrăvi în culori calde şi blânde aspecte din natură sau scene din poveste. Este modalitatea prin care ne antrenăm pentru viitoarele concursuri de pictură şi colaj. Chiar dacă printre premianţii concursurilor de anul trecut nu se numară toţi copiii grupei asta nu ne impiedică să ne mândrim cu cei câştigatori:
1.Concursul local ” Sărbătorile de Paşti”
– premiul I - Sărăcin Maria
– premiul II - Ţincoca Luca
– premiul III – Dore Erika
2.Concursul naţional “Buchetul de flori”(28.05.2011)
– premiul I-Hruşca Livia, Bercu Andra, Ţincoca Luca;
– premiul II-Gugoaşă Raluca
– menţiune-Gugoaşă Roxana
Susţinerea financiară a părinţilor ne dă posibilitatea să ne înscriem la diferite concursuri la nivel naţional. Astfel la Concursul naţional “Cu Europa la joaca” desfaşurat în noiembrie 2011 am obţinut numeroase premii şi mulţi au fost copiii cu rezultate deosebite dar şi cei care au obţinut un punctaj mai mic au înţeles că trebuie să fie mai atenţi în timpul acestor competiţii. Dintre premianţi îi amintim pe cei cu punctaj maxim care au obţinut premiul I – Paraschiv Gabriela, Safca Mihai Daniel, Sărăcin Maria, Avram Daria, Paraipan Gabriel Mihai, Zainea Alex, Ciocan Laura Ioana.
În fiecare săptămână în cadrul celor două activităţi opţionale învaţăm cum trebuie să protejăm natura, care trebuie să fie conduita noastră, pentru a contribui la ecologizarea mediului, pentru a trăi într-un mediu curat. În acest sens am demarat un parteneriat cu Grădina botanică unde vom desfăşura acţiuni practice începând cu anotimpul primavara.
Noul an şcolar a însemnat şi reluarea activităţii opţionale de gimastică ritmică. Munca susţinută de la grupa mare a făcut ca participarea echipei VOINICEILOR la Olimpiada Naţională a Sportului Şcolar să fie apreciată cu premiul I. Bucuria a fost maximă şi dorinţa ca anul acesta să căştigăm marele premiu ne stimulează în fiecare zi.
Pentru părinţi, în semn de mulţumire, ne pregătim să le oferim un program deosebit cu prilejul Sărbătorilor de Crăciun aşa cum le-am oferit şi cu alte ocazii, cum ar fi serbările desfăşurate la Clubul veseliei. La invitaţia doamnei Cernamoriţ S. ne-am bucurat de un ambient deosebit atât în cadrul acestor serbări dar şi în timpul acţiunilor lunare sponsorizate de către aceasta, la Clubul veseliei.
Fiecare zi petrecută în grădiniţă înseamnă altceva, aşa se face că multe din poeziile sau poveştile audiate cu mare plăcere sunt transpuse în scenă de noi cei mici, prin dramatizările din grupă, sau de numeroasele trupe de teatru ce ne vizitează grădiniţa. Cu mare plăcere ne amintim de spectacolul “Greierele şi furnica”. Cu mare drag îl aşteptăm pe cel care ne încântă cu spectacolele şi cântecele sale în fiecare an de Ziua grădiniţei – Teatrul Leo din Constanţa.
Doamnele educatoare Mincu Steliana şi Uzunia Măriuţa ne-au mai pregătit o surpriză: pentru că tot din toamna viitoare vom merge la şcoală, ne-au invitat să cunoaştem şcoala şi să aflăm câteva din tainele şcolarilor. Noi prichindeii grupei pregătitoare şi elevii clasei a-IV-a vom desfaşura activităţi împreună. Una din aceste acţiuni urmează a se desfaşura în săptămâna destinată activităţilor extracurriculare denumită “Şcoala altfel”, în perioada 2 – 6 aprilie 2012, când şcolarii clasei a-IV-a de la Şcoala Alexandru Ciucurencu vor veni la noi în grădiniţă pentru a desfaşura activităţi educative şi distractive.
Planurile nostre sunt multe iar din cele relatate v-aţi dat seama că merităm atenţia şi dragostea voastră. Noi copiii grupei pregatitoare va dorim:
“ Că anul ce vine să vă fie mult mai bine
Să aveţi multă sănătate şi spor la toate “
Prof. inv prescolar Mincu Steliana
Educ. Uzunia Maria
Grupa Albinuţelor
În anul şcolar 2011 – 2012 am primit spre instruire şi educare un număr de 25 de albinuţe conduse de doamnele educatoare Iorgu Maria şi Trifanov Ana Valentina.Grupa Albinuţelor a păşit pragul grădiniţei noastre cu mai multă dragoste, cu dorinţa de aface lucruri bune, frumoase, interesante.
Deoarece fiecare copil este diferit, lucru care îl face să fie special, există câteva lucruri esenţiale comune tuturor copiilor. Ei au nevoie de dragoste, de securitate, de hrană bună, de sprijinul nostru ca să se dezvolte armonios şi să înveţe. Dezvoltarea intelectuală şi morală a copilului depinde de modul în care noi, adulţii, ştim să-i susţinem, să-i călăuzim de mici, pentru a-şi făuri propriul destin. Este motivul pentru care ne preocupăm, încă de la vârsta preşcolarităţii, să-i sprijinim în a se afirma, fiecare în parte, cu individualitatea sa. Suntem convinse că fiecare preşcolar, mai ales la vârsta aceasta, a inocenţei, are o stea a sa, care va străluci, mai devreme sau mai târziu. De noi, adulţii, educatoare şi părinţi, depinde, de fapt, cât va străluci fiecare ,,steluţă”.
Pornind de la premiza că albinuţele se află la vârsta ,,De ce –urilor,, am considerat că pe lângă activitatea obligatorie organizată şi desfăşurată în grădiniţă să derulăm şi activităţi extracurriculare interesante, pentru a le satisface dorinţele şi interesele copiilor. Astfel, am încheiat parteneriate educaţionale cu Muzeul Delta Dunării, Clubul Veseliei, Teatrul Leo din Constanţa.
În urma parteneriatului încheiat cu Muzeul Delta Dunării, copiii au fost invitaţi să cunoască lumea mirifică a păsărilor şi animalelor din Rezervaţia Biosferei Delta Dunării, precum şi lumea peştilor din deltă, din mări şi din oceane. Copiii au fost încântaţi de ceea ce au descoperit la muzeu, precum şi de activitatea practică derulată acolo, ce a avut ca temă ,, Păsările din ţara noastră,,. Au fost plăcuţi impresionaţi de tot ce au văzut şi de aceea şi-au exprimat dorinţa de amai vizita cât mai curând muzeul.
La sfărşitul anotimpului toamna am invitat un teatru de păpuşi, care ne-a prezentat o piesă interactivă numită ,,Greierele şi furnica,,.Copiii au avut ocazia, astfel, să-i evalueze cunoştinţele acumulate despre anotimpul toamna, cântând şi recitând cântece şi poezii învăţate în cadrul proiectului tematic ,,Toamna cea bogată,,.
Deoarece muzica şi dansul sunt activităţi care plac foarte mult copiilor, ajutându-i să se relaxeze, să-şi exprime sentimentele şi să-şi formeze un corp frumos şi sănătos am organizat şi defăşurat mai multe dansuri tematice pe gustul copiilor pe care le vom prezenta părinţilor cu ocazia Serbării de Crăciun.
Mulţumim ajutorului acordat de către părinţii copiilor din Grupa Albinuţelor pentru achiziţionarea unei table magnetice şi a unui birou în sala de grupă.
Putem susţine că preşcolarii se identifică cu ,, Scufiţa Roşie”, ,, Alba ca Zăpada şi cei 7 pitici”, ,, Fata babei şi fata moşului”, iezii din ,,Capra cu trei iezi” sau oricare din personajele care, de generaţii întregi, leagănă copilăria celor mici. Sunt cu adevărat isteţi, manifestând o curiozitate specifică vârstei, interesându-se de tot ceea ce se întâmplă în jurul lor.
Prof. inv. presc. Trifanov Ana Valentina
Educ. Iorgu Maria
GRUPA PITICILOR VESELI
A mai trecut un an de grădiniţă şi ne amintim cu drag de grupa mijlocie, pentru că a fost un an plin de evenimente, din care am avut multe de învăţat. Am participat la lansarea cărţii “Puiul moţ”, organizată la Palatul copiilor Tulcea şi cu sprijinul părinţilor la spectacole şi piese de teatru interactive precum: “Oac!Oac! Zdup în lac!”, “Caruselul poveştilor”, “Ciuboţelele ogarului” şi “Păcăliţi de vulpe”.
Cu multă seriozitate ne-am pregătit pentru “Târgul de primăvară: Mărţişoare- Mărţişoare”, confecţionând felicitări şi mărţişoare. Munca noastră a fost răsplătită, am câştigat primii noştri bănuţi munciţi. Am vrut să ne cumpărăm un dvd-rom, dar ni l-a oferit un tătic, şi îi mulţumim pe această cale d-lui Caraignat, aşa că ce ne puteam lua noi din bănuţii noştri dacă nu jocuri şi jucării.
Suntem noi piticii veseli, dar şi isteţi, aşa că, tot cu sprijinul părinţilor, am participat la concursul international “Cu Europa la joacă……Europrescolarul” – ediţia noiembrie 2010 în cadrul căruia am obţinut 10 premii I şi 6 premii II şi ediţia martie 2011 în cadrul căruia am obţinut 11 premii I şi 5 premii II; la concursul naţional “Piticot”- ediţia mai 2011 în cadrul căruia am obţinut 13 premii I şi 4 premii II.
Dacă tot ne place să pictăm, am participat cu o lucrare colectivă de creaţie plastica şi decorativă şi am obţinut premiul I la concursul naţional “Sărbătoarea Paştelui în ochii Copiilor” organizat de către Institutul de Cercetări Eco-Muzeale Tulcea, Muzeul de Artă Populară şi Biblioteca Judeţeană “Panait Cerna” Tulcea.
Am învăţat cântece şi poezii, ne-am costumat şi, ca nişte adevăraţi actori am prezentat programe artistice pentru cei dragi.
Şi după atâta muncă, meritam şi noi puţină relaxare, aşa că am plecat împreună cu toţi prietenii noştri din grădiniţă la Mănăstirea Celic Dere, într-o frumoasă zi de 1 iunie. Acolo, ce puteam să facem? Am vizitat mănăstirea, am observat fazani, am admirat frumuseţile pădurii, am alergat ca iepuraşii, am zburat ca fluturaşii, şi ne-am întors acasă fericiţi şi frânţi…..
Am crescut, suntem mai năzdrăvani dar jocul este, în continuare, activitatea noastră preferată.
Ne place să lucrăm: să modelăm, să ascultăm poveşti, să pictăm.
Dar suntem grupa mare, de aceea şi planurile noastre sunt măreţe. Cu sprijinul părinţilor vom participa la multe concursuri pentru a ne face cunoscuţi prin isteţimea şi creativitatea noastră. Ne vor fi de mare ajutor opţionalele noastre “Pictura mai mult decât o joacă” şi “Matematica distractivă”. În cadrul parteneriatului “Natura, prietena mea” încheiat cu “Centrul Muzeal Ecoturistic Delta Dunării- ICEM Tulcea mergem să vizităm şi să desfăşurăm activiţăţi educative în cadrul Centrului Muzeal Ecoturistic Delta Dunării şi o dată pe lună vom merge într-un spaţiu special, amenajat pe gustul nostru, la “Clubul veseliei“ .
Aceştia suntem noi cei de la grupa piticilor veseli şi venim cu mare drag la grădiniţă!
Prof. inv presc. Nichitov Cornelia
Prof. inv. presc. Popovici Carmen
INCURSIUNE ÎN GRUPA MIJLOCIE
Un reportaj văzut la tv, cu câţiva copii merituoşi, mi-au transformat pasiunea pentru creşterea şi educarea celei mai tinere generaţii, într-o mare speranţă de viitor, ce pare să nu aibă nimic spectaculos, dar foarte firesc, acum la ceas de sărbători când număram numai o lună până la finele anului 2011. Ei bine, cred că a venit vremea ca “grupa piticilor”de anul trecut să se laude că alături de doamnele lor educatoare, învaţă pe “terenul de joacă” lecţia sociabilităţii, a responsabilităţii, a disciplinei liber consimţite, a prieteniei şi colegialităţii; şi nu în ultimul rând, mulţi dintre ei vor face performanţe, avându-i susţinători şi protectori neobosiţi –părinţii. Dar până una-alta, ne întoarcem cu gândul la grupa mijlocie ce a crescut şi-şi doresc să facă mai mult, pentru că acum au încredere în ei deoarece în anul şcolar 2010-2011 participând la concursul naţional “Buchetul de flori” au obţinut locul întâi pe judeţ următorii copii: Lisavencu Adriela, Mocanu Ioana, Andrei Mihai, Ichimescu George şi Lesnic Robert.
Am profitat de parteneriatul cu Nemo-Land unde ne-am dezvoltat abilităţile fizice şi am făcut cunoştinţă cu nemuritoarele poveşti ca “Scufiţa Roşie”, “Peştişorul de aur”, “Motanul încălţat”, etc. Este şi locul unde am participat la serbarea de sfârşit de grupă mică.
Ca şi anul trecut, anul acesta şcolar am continuat parteneriatul cu Nemo-Land şi am început un nou parteneriat cu Centrul Muzeal Ecoturistic “Delta Dunarii”cu denumirea “Natura, prietena mea” prin care copiii învaţă să iubească natura, să se simtă bine in mijlocul ei, să se minuneze în faţa spectacolului mereu schimbător al lumii, devenind protectorul ei.
În cadrul grădiniţei am sărbătorit zilele onomastice ale copiilor, ziua grădiniţei, unde am participat la un grandios spectacol de muzică şi dans prezentat de trupa “Leo” din Constanţa.
Acum câteva săptămâni , la prima ediţie a concursului naţional “ Cu Europa…la joacă”- Europreşcolarul grupa mijlocie, dintr-un număr de 24 de copii participanţi – 18 copii au luat locul intâi şi 6 copii locul doi.
Avem speranţa că alături şi împreună cu părinţii, grupa mijlocie şi doamnele lor educatoare vor reuşi să le deschidă calea spre cunoaştere şi succes.
Educ. Gănescu Cecilia
Educ. Tudor Victoria.
Grupa „ Iepuraşilor isteţi”
Se făcea că o grupă de 25 „iepuraşi isteţi” au părăsit cuibul mamei şi au început o lungă călătorie…. Timizi, cu ochii lăcrimând, cu paşi şovăitori, au deschis o „poartă”…
Năsucurile ” cârne” sau „în vânt” au mirosit parfum de crăiţe, tufănele, crizanteme şi „iepuraşii” au mai făcut câte un pas…şi încă unul. Au zărit nisip, ,leagăne , balansoare; au închis ochii şi s-au văzut legănaţi de acestea în adierea caldă a primelor zile de septembrie. Au mai făcut încă câte un pas şi cu mâinile tremurânde au deschis o „uşă”…
Ochii umezi au devenit nişte globuri de cristal scânteietor…Oare ce se ascunde înăuntru?
Au găsit nişte dulăpioare unde şi-au lăsat hăinuţele de stradă, au urcat apoi nişte scări micuţe si lucioase, iar frica de a nu păşi în gol a pus stăpânire pe trupuri .
„-Nu vă fie teamă, vă ajutăm noi!” s-au auzit nişte voci tremurânde de aceeaşi emoţie a primei zile , şi spre „iepuraşi’ s-au întins nişte braţe…”Isteţii” au mai deschis o uşă şi atunci au descoperit un „ univers”: păpuşi, cărţi, flori, personaje din poveşti parcă gata sa dezvăluie cine sunt, maşinuţe de toate mărimile, cuburi şi …multe scăunele şi măsuţe”’Ce vom face noi aici?” par a spune cele 25 de ‚” boticuri” .”Cine ne va susţine să nu ne rătăcim şi să regăsim iar surâsul mamei şi braţele ferme ale tatălui?”
In faţa lor, a „ iepuraşilor’ stau două „doamne”…parcă seamăna cu mama, sau mătuşa sau bunica…
-„Bine aţi venit la noi!”…haideţi dragi copilaşi să continuăm călătoria împreună…Aici vom descoperi, vom învăţa, ne vom bucura sau întrista împreună, dar ne va fi bine!-spun cele două doamne.
Nesiguri, dar curioşi, fiecare „iepuraş” s-a aşezat pe scăunel şi a ascultat primul cântec, prima poezie, prima poveste spuse de cele care s-au numit „educatoare” şi pe care noi le-am numi „primii nostri ghizi” dintr-o lungă călatorie. De aici, drumul a început să devină mai clar, paşii mai siguri. Acum au aflat că nimeni nu face nimic singur, fiecare este susţinut de doamnele îngrijitoare, (şase la număr) de o doamnă asistentă; că de hrană se ocupă o doamnă administrator şi două doamne bucătărese; că vor fi corectaţ în vorbire de o doamnă logoped şi că uneori vor fi consiliaţi de o doamnă psiholog care şi conduce grădiniţa.
Nu s-a sfârşit bine toamna , că cei 25 „iepuraşi” au devenit mai „isteţi”: au descoperit centrele de interes unde se pot juca fel de fel de jocuri (Joc de rol şi Casa păpuşii),unde pot afla lucruri noi despre natura (ŞtiinŢa),unde pot învăţa poezii şi poveşti (Biblioteca), unde pot pătrunde în lumea culorilor şi a muzicii (Arta), unde pot construi cu materiale diverse (Construcţii), unde pot manipula diferite jetoane şi imagini (Joc de masă).
Au devenit buni prieteni, au început să se ajute intre ei, se repectă mai mult, nu se mint, au început să se dorească pentru că au respectat şi au înţeles regulile grupei .
Au aflat că şi ei trebuie să muncească , să gândească, că pot deveni mai buni dacă ascultă muzică, dacă dansează, cântă , că sunt mai sănătoţi dacă fac gimnastică şi sport; că se inţeleg mai bine între ei dacă vorbesc corect, că pot bucura parinţii în fiecare zi dacă spun o poezie, un cântec, o poveste sau dacă folosesc mai des întrebarea: „de ce?”.Împreuna au descoperit că se pot bucura la aniversarea unui coleg sau ne putem amuza în timpul vizionării unui teatru de păpuşi sau marionete. Aici au aflat „iepuraşii” că pot explora si alte locuri: grădina, curtea ,sala de joc , sala de creaţie , dar şi că putem merge împreună în siguranţă la Clubul de joacă „Nemoland” unde putem desfăşura activităţi educative in cadrul proiectului educaţional „Basmul, formator de comportamente pozitive”.
Acum trăiesc emoţii profunde aşteptându-l pe Moş Nicolae, apoi pe Moş Crăciun şi pentru că vom sărbători în curând Ziua grădiniţei . Aşteptând marile sărbători cu nerăbdare am confectionat împreună câteva „ podoabe’” ‚ pentru a avea clasa pregătită de sărbătoare şi pentru a găsi „ moşii” mai uşor „ cuibuşorul” nostru.
Şi călatoria „iepuraşilor” continuă ….ce va urma? …Haideţi să fim „martorii” dar şi „partenerii” în aceasta călătorie a lor, a ” iepuraşilor”! Noi, educatoarele suntem pregătite saă continuăm impreuna şi vrem sa fie una frumoasă şi plăcută , cu peripeţii şi ghiduşii, cu drumuri line, dar şi cu văi, cu dealuri şi cu munţi! Dar întotdeauna vom avea cu noi soarele, căldura şi lumina lui şi multă perseverenţă şi răbdare!
Şi să vă mai spunem ceva: călătoria aceasta nu se va sfârşi aici în universul unic al grădiniţei , ci va continua ….Şi noi promitem că vom încerca să vă uşurăm călătoria!
Mulţumim şi succes!
Educ. Iliescu Dumitra
Prof. inv. presc. Berechet Ecaterina
GRUPA FLUTURASILOR
SCRISOARE CĂTRE MAMA MEA
DRAGA MEA MĂMICĂ,
Eu am împlinit trei ani şi împreună cu tine, am intrat cu paşi sfioşi pe poarta grădiniţei. Acum sunt în grupa mică- FLUTURAŞII. Nu ştiam ce înseamnă cuvântul GRĂDINIŢĂ. Am crezut că înseamnă o grădiniţă de flori, o grădiniţă de legume, dar cu timpul, am înţeles cum este să ai prieteni, colegi de joacă, să înveţi jucându-te lucruri noi, să cânţi, să dansezi, să trăieşti copilăria alături de prieteni şi de doamnele educatoare, căci fără prieteni nu se poate.
Cu toţi, am observat florile de toamnă, am cumpărat fructe şi legume de la piaţă, am participat laCONCURSUL NAŢIONAL VOINICELUL,
la CONCURSUL INTERNAŢIONAL EUROPREŞCOLARUL, de unde ne-am întors cu braţele pline de premii. Nu mai plâng după mama, deşi o iubesc la fel de mult, dar am început să mă simt bine atât la aniversările colegilor cât şi la acţiunile organizate la Muzeul DELTA DUNĂRII sau la Clubul de joacă NEMO LAND. Acum îmi place grădiniţa, mai ales pentru că aici am găsit un loc minunat şi pot să iau parte la activităţi diverse. Chiar săptămâna aceasta m-am distrat cu teatrul GREIERELE ŞI FURNICA.
Îţi mulţumesc draga mea mămică pentru că m-ai adus la grădiniţă şi pentru că mă înţelegi şi mă susţii în toate acţiunile mele.
Aş dori, de acum înainte, deoarece nu mai sunt cocuţă, să-mi permiţi să am şi eu independenţa mea, ca să pot să mă dezvolt, să-mi crească aripile normal. Te rog mult, lasă-mă să-mi şterg nasul, să mă îmbrac, să mă încalţ singur. Chiar dacă îmi închei nasturii greşit, sau dacă-mi pun încăltămintea invers, nu te supăra pe mine, căci promit că data viitoare o voi face corect.
Am vrut să ştii toate acestea din scrisoarea mea pentru că nu întotdeauna ai timp să mă asculţi. Te iubesc şi-ţi mulţumesc pentru înţelegere. SEMNEAZĂ, al tău fluturaş din Grupa mică.
Prof. inv. presc. Petrichei Liliana
Educ. Rotaru Florentina
Motto:„Felul în care părinţii îl tratează pe copil, formează
la acesta un anumit mod de a percepe lumea” Alfred Adler
FORMĂM O ECHIPĂ: PĂRINŢI, COPII, EDUCATORI
Părinţii sunt principalii responsabili de formarea noastră ca indivizi. Studiile efectuate de specialişti au stabilit că :
*abordarea experienţelor de viaţă
*capacitatea de a depăşi greutăţile
*nivelul competenţelor şi, mai ales
*gradul de încredere pe care îl avem în noi înşine
*capacitatea de comunicare şi interacţiune umană
depind de felul în care ni s-au format în copilărie anumite imagini despre capacităţile şi potenţialul nostru, despre ceea ce suntem şi ceea ce am putea deveni.
Orice părinte îşi doreşte să aibă un copil inteligent, sociabil, necomplexat, cu o bună imagine de sine. Însă nu toţi copiii ajung să gândească şi să acţioneze aşa cum şi-ar dori părinţii lor, pentru că nu toţi au fost educaţi în această manieră şi nu toţi au fost receptivi în aceeaşi măsură la modelul socializant impus. În acest sens, sunt copii care :
-se adaptează fără probleme majore;
– alţii întâmpină dificultăţi temporare şi eşecuri, cu stagnări, dar în final cu reveniri ;
-eşuează în demersul adaptativ, începând cu ciclul preşcolar şi continuând mai târziu la şcoală, nu reuşesc să intre în ritmul programului, au tulburări de comportament, aceasta ca urmare a condiţiilor familiale deficitare, dezorganizate şi nestimulative, a maturităţii psihice insuficiente sau şi a tulburările de limbaj , care îi afectează comunicarea.
Iată câteva sfaturi care pot sprijini părinţii:
* Ai răbdare şi fii sincer cu copilul tău.
* Spune-i mereu că ai încredere în el.
* Impune un sistem de reguli care să fie respectate:ce e voie şi ce nu, ce e bine şi ce nu e.
* Evită critica excesivă, comentariile umilitoare, bătaia de joc la adresa şi în prezenţa lui.
* Evită calificativele negative date copilului (leneş, prost, egoist etc.).
* Subliniază micile succese ale copilului pentru a-i creşte încrederea in forţele proprii.
* Conştientizează nevoile copilului, atât fizice cât şi sufleteşti, ce-i place şi ce nu.
*Nu căuta să-l faci dependent de tine, lasă personalitatea să i se dezvolte liber, nu-l sufoca.
* Evită să fraternizezi cu “inamicul” în cazul în care copilul crede ca a fost nedreptăţit.
* Oferă-i posibilitatea de alegere şi respectă-i dorinţele, când sunt justificate.
* Nu folosi prea mulţi termeni de alint sau, eventual, nu lăsa să-ţi scape expresii „picante”căci tu, ca părinte, eşti modelul lui de exprimare, iar el te va imita şi le va repeta.
* Nu folosi copilul ca pe „coşul de gunoi” pentru a vărsa în el tensiunile şi nervii acumulaţi de tine în contactul cu alte persoane adulte. Se va crea „efectul bumerangului”: copilul se va agita, va isteriza, chipurile fără motiv şi tu vei suferi, în final.
* Când nu te simţi bine, fizic sau emoţional, evită să-l ţii prea mult şi aproape de tine: poţi să-i transmiţi starea ta, iar el, nevinovatul, va suferi, poate mai mult decât tine..
* Nu folosi copilul drept martor al disputelor tale cu partenerul sau rudele; nu-i otrăvi sufletul cu resentimentele tale, căci şi aşa, viaţa nu îl va răsfăţa mereu.
* Copilul, ca să fie fericit, are nevoie de puţine jucării, dar de multă dragoste şi atenţie.
Poate astfel, sarcina îngrijirii şi educării copilului tău să devină mult mai plăcută.
Logoped, prof. VILCEA PAŞA