Să dezvoltăm spiritul antreprenorial al copiilor prin educație financiară

Să dezvoltăm spiritul antreprenorial al copiilor prin educație financiară

       “Arată-le cum pot face bani, dar şi ce pot face cu ei   şi cum pot face lumea mai bună “ (Brad Hancock, director al Centrului de antreprenoriat Neely de la Universitatea din Texas)

        Pornind de la dorinţele zilnice ale copiilor, am constatat că banii reprezintă  un subiect frecvent între părinţi şi copii, iar de multe ori, aceste discuţii devin baza gândirii copiilor despre bani, cum se obţin ei, ce rol au şi cine are succes financiar în viaţă. Care este oare vărsta potrivită la care începe educaţia financiară a copiilor? Iată o întrebare la care răspunsul psihologilor arată un lucru ştiut:  cu cât mai devreme, cu atât mai benefic.  Şi cu cât se realizează într-o formă ludică şi mai pe înţelesul copilului, cu atât este mai eficientă.

Iniţierea proiectului de educaţie antreprenorială “Sunt mic şi învăţ munca să o valorific are în vedere că timpul  şi energia investite acum sunt cel mai bun chilipir atunci când este vorba de copiii noştri, iar rezultatele activităţilor din acest an şcolar confirmă că ne vom alege cu dividende pentru tot restul vieţii…

Am anticipat manifestările copiilor tentaţi să ceară jucării sau dulciuri prea multe sau prea scumpe şi să nu inţeleagă când li se spune că banii părinţilor nu sunt suficienţi, ori că acele cumpărături nu reprezintă necesităţi, ci doar dorinţe. Astfel prin activităţile desfăşurate în cadrul proiectului, copiii au  învăţat ce înseamnă bugetul familiei şi din ce se compune acesta, care sunt priorităţile atunci când se planifică bugetul în familie. Copiii au înţeles că banii trebuie împărţiţi în funcţie de priorităţi şi au aflat de ce trebuie să aleagă din multitudinea de dorinţe şi nevoi atunci când împart banii câşigaţi (de către părinţi sau chiar de ei ). În plus, am considerat că niciodată nu este prea devreme pentru a le cultiva copiilor spiritul antreprenorial care se bazează pe inovaţie, muncă creatoare, le stimulează iniţiativa, aptitudinile de buni organizatori, iar pe termen lung îi face mai responsabili. Astfel am antrenat copiii să participe la activităţi specifice de educaţie prin experimentare, aplicată la realitatea grupei prin jocuri, exerciţii, discuţii libere, prin mici responsabilizări, care au urmărit:

  • Explicarea pe înţelesul copiilor a conceptelor „bani ”, „bugetul familiei”,  „salariu”,  „finanţe personale”, „ acte caritabile”  şi „antreprenoriat”.
  • Responsabilizarea copilului în raport cu gestionarea unei mici sume de bani.
  • Învăţarea avantajelor economisirii.
  • Creşterea stimei de sine prin capacitatea de a atinge un obiectiv propus.
  • Formarea capacitatii de automotivare.
  • Răsplatirea efortului depus

Care sunt  beneficiile copiilor în urma derulării proiectului?

O bună educaţie financiară ne asigură că obiceiurile formate acum vor influenţa modul în care copilul va decide să gestioneze banii proprii întreaga viaţă, fiind cunoscut faptul că educaţia financiară începe devreme şi nu se termină niciodată. Este important să-i învăţăm pe copii, cât mai de timpuriu, cum să-şi administreze banii.  Cunoştinţele însuşite „în joacă” vor sta la baza atitudinii pe care ei o vor dezvolta în viaţă privitor la conceptul „bani”  înţelegând :

– să dăbândească o atitudine corectă faţă de muncă, banul muncit, faţă de cei aflaţi în suferinţă, prin acţiuni caritabile;
–  să lucreze în echipă pentru a face rost de banii de care au nevoie;

– cum să managerieze inteligent finanţele de care dispun pentru a-şi  satisface dorinţele proprii(excursia) şi a deveni, în viitor, independenţi financiar;

–  să-şi dezvolte capacităţile antreprenoriale;

Prin metode interactive, « Voiniceii » şi-au format abilităţile necesare pentru a gândi în maniera „cum sa fac să…?” în opoziţie cu „nu pot, nu îmi pot permite! ”, au învaţat cum să comunice eficient, cum să-şi promoveze imaginea personală, dar şi a grupului nostru, cum să-şi organizeze timpul, să negocieze… Astfel au avut parte de acele experienţe de învăţare reală prin care se formează, încă din copilărie, personalitatea anteprenorială.

 Prof. MINCU STELIANA

„ Eu pot să fac ceea ce tu nu poţi face.

Împreună putem face lucruri mari.

Nimeni nu poate realiza vreodată singur ceea

ce poate realiza prin parteneriat cu alţii.”

                                                                Maica Tereza

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>